Powerwalking is buiten lopen in een stevig en krachtig tempo. Je armen houd je in een hoek van 90 graden. Door de manier van lopen worden de spieren in de schouders, rug, onderrug en buik extra geactiveerd en versterkt. Door het tempo kun je gezellig blijven kletsen en zit je in een hartslagzone waarin je extra vet verbrand. Tussendoor doen we spierversterkende oefeningen die zorgen voor extra vet verbranding en waardoor je een strakker figuur krijgt. Dit is de basis van deze zeer effectieve bewegingsvorm waardoor je gezondheid verbetert, je fitter wordt, gewicht verliest en meer energie krijgt. Het is een toegankelijke, afwisselende bewegingsvorm die ook zeer geschikt kan zijn als herstel- of revalidatietraining.
Powerwalking is geen hardlopen. Uit testen is gebleken dat mensen die aan Powerwalking doen evenveel calorieën verbruiken als mensen die hardlopen op een normaal tempo. De resultaten zijn verbluffend! Het gemiddelde calorie verbruik met Powerwalking kan oplopen tot wel 500 calorieën per uur. Powerwalking is geschikt voor iedereen, dus ook voor jou! Het tempo ligt aan jouw niveau en kan variëren van 4 tot met 7 km per uur. Door de natuurlijke vorm van bewegen, met weinig weerstand, is de kans op blessures nagenoeg nihil.
Door de krachtige armbeweging en een sterke afzet met de voet zijn veel spieren tegelijkertijd actief. De hartslag komt hierdoor op een niveau dat nodig is om conditioneel beter te worden. De ademhaling wordt dieper, de bloedsomloop wordt aangezet en de zuurstoftoevoer vergroot.
Veel artsen en fitness deskundigen beschouwen Powerwalking als de perfecte manier om fit te blijven. Ze beschouwen het als de perfecte workout omdat iedereen het kan, het geen overbelasting aan de gewrichten oplevert en de blessures door Powerwalking uiterst zeldzaam zijn. Ze wijzen er ook op dat het menselijk lichaam meer is gemaakt om te wandelen/powerwalken dan om hard te lopen of te joggen.
Maar er zijn nog meer voordelen. Je kunt het hele jaar door powerwalken en je kunt dit je hele leven doen. We doen het Powerwalken in groepsverband, in de buitenlucht en in de stad/ dorp/ natuur waarbij de route telkens anders zijn zodat het nooit gaat vervelen. Het is enorm gezellig en door de afspraak die je met ons hebt gemaakt, heb je de bekende stok achter deur die iedereen nodig heeft om echt iets in je leven te veranderen. Bovendien word je ook nog eens begeleid door ervaren trainers die je stimuleren en motiveren om jouw doelstelling te behalen.

WAT TREK JE AAN

Met powerwalken heb je sportkleding aan in laagjes. Zodat je het warm genoeg hebt, maar wat uit kan doen als je het te warm krijgt. Powerwalklessen gaat in principe altijd door. Dus kleed je na het weer. Verder draag je sportschoenen. Zorg dat ze lekker lopen, niet te zwaar zijn en flexibele zolen hebben, zodat je goed de oefeningen mee kan doen. Fijne sokken is geen overbodige luxe. Je kan een flesje water mee nemen. In de kofferbak van de powerwalktrainer kun je je jas, sleutels, telefoon etc doen. Zodat je hier niet mee hoeft te lopen, maar je het na de training wel bij de hand hebt. Indien je de avond loopt en het al donker wordt is het belangrijk dat je lichtjes hebt. Indien je deze nog niet hebt, kun je ze bij ons lenen.