Powerwalking is buiten lopen in een stevig en krachtig tempo. Je armen houd je in een hoek van 90 graden. Door de manier van lopen worden de spieren in de schouders, rug, onderrug en buik extra geactiveerd en versterkt. Door het tempo kun je gezellig blijven kletsen en zit je in een hartslagzone waarin je extra vet verbrand. Tussendoor doen we spierversterkende oefeningen die zorgen voor extra vet verbranding en waardoor je een strakker figuur krijgt. Dit is de basis van deze zeer effectieve bewegingsvorm waardoor je gezondheid verbetert, je fitter wordt, gewicht verliest en meer energie krijgt. Het is een toegankelijke, afwisselende bewegingsvorm die ook zeer geschikt kan zijn als herstel- of revalidatietraining.

Powerwalking is geen hardlopen. Uit testen is gebleken dat mensen die aan Powerwalking doen evenveel calorieën verbruiken als mensen die hardlopen op een normaal tempo. De resultaten zijn verbluffend! Het gemiddelde calorie verbruik met Powerwalking kan oplopen tot wel 500 calorieën per uur. Powerwalking is geschikt voor iedereen, dus ook voor jou! Het tempo ligt aan jouw niveau en kan variëren van 4 tot met 7 km per uur. Door de natuurlijke vorm van bewegen, met weinig weerstand, is de kans op blessures nagenoeg nihil.

Door de krachtige armbeweging en een sterke afzet met de voet zijn veel spieren tegelijkertijd actief. De hartslag komt hierdoor op een niveau dat nodig is om conditioneel beter te worden. De ademhaling wordt dieper, de bloedsomloop wordt aangezet en de zuurstoftoevoer vergroot.

 

WAT TREK JE AAN?

Met powerwalken heb je sportkleding aan in laagjes. Zodat je het warm genoeg hebt, maar wat uit kunt doen als je het te warm krijgt. Powerwalklessen gaan in principe altijd door. Dus kleed je na het weer. Verder draag je sportschoenen. Zorg dat ze lekker lopen, niet te zwaar zijn en flexibele zolen hebben, zodat je de oefeningen goed mee kan doen. Fijne sokken is geen overbodige luxe. Je kan een flesje water mee nemen. In de kofferbak van de Powerwalktrainer kun je je jas, sleutels, telefoon etc doen. Zodat je hier niet mee hoeft te lopen, maar je het na de training wel bij de hand hebt. Indien je de avond loopt en het al donker wordt is het belangrijk dat je lichtjes hebt. Indien je deze nog niet hebt, kun je ze bij ons lenen.

 

Voordelen van Powerwalking

Door regelmatig te bewegen voorkom je problemen met hart en vaten, botontkalking wordt tegen gegaan en de darmfunctie wordt gestimuleerd. Bovendien verdwijnen gevoelens van spanning en stress en slaap je heerlijk.
We hebben alle voordelen van Powerwalking hier op een rijtje gezet:

  • Laagdrempelig.
  • Geschikt voor alle leeftijden.
  • Het vermindert de kans op hart- en vaatziekten.
  • Het verbetert de conditie van hart- en bloedvaten.
  • Het verlaagt het cholesterolgehalte.
  • Het heeft een bloeddrukverlagend effect.
  • Het helpt het lichaamsgewicht gezond te houden.
  • Het vermindert de kans op osteoporose (botontkalking).
  • Het verbetert het algemene uithoudingsvermogen en de fitheid.
  • Het versterkt de spieren.
  • Het is stress en spanning verlagend.
  • Het zorgt voor mentale ontspanning.
  • Het bevordert Burn-out herstel.
  • Het is een calorie verbrandende training.
  • Het kan diabetes type 2 verlagen.
  • Powerwalking is leuk, gezellig en zeer effectief!|

Trainingsgroepen

Bij de Powerwalking hebben we verschillende groepen en tempo's.

Bij locaties en tijden of op ons lesrooster kun je vinden waar we lopen, hoe laat en op welk niveau.
Er zijn ook meerdere lessen waarbij we met twee trainers komen en we de groepen splitsen in bijvoorbeeld rustig tempo en normaal tempo of normaal en snel tempo. Dit kan je zien op het lesrooster. Neem bij vragen gerust contact met ons op.

  • Rustig tempo-groep
    Hier lopen we tussen de 4 en 5 km per uur.
  • Normaal tempo-groep
    Hier lopen we tussen de 5 en 6 km per uur.
  • Snel tempo-groep
    Hier lopen we tussen de 6 en 7 km per uur.
  • Herstel-groep
    Dit is de herstel- en revalidatiegroep. Er wordt heel rustig gelopen en de oefeningen zijn aangepast. Heb jij een blessure maar mag je van je fysiotherapeut of huisarts wel een uur wandelen en oefeningen doen, neem dan contact op om de mogelijkheden te bespreken. In deze groep loopt een Powerwalktrainer mee die tevens verpleegkundige is.